Nyheter

Ny undersökning: Svenskarna prioriterar billigt pris före hållbarhet när det gäller hemmet

En ny undersökning av VELUX, ledande aktör inom takfönster, skildrar svenskarnas attityder och medvetenhet gällande sina hem, renovering och hållbarhet. Trots en generellt hög hållbarhetsmedvetenhet i Sverige så visar undersökningen att Sverige sticker ut jämfört med andra europeiska länder sett till att faktorer som ett bra pris prioriteras över hållbart producerade produkter och material vid renoveringen.

Idag äger 62 procent av svenskarna sina hem. 2 av 5 (42 procent) tycker det är viktigt att möbler och inredning har en hållbar tillverkningsprocess. Dock visar data att svenskarna byter inredning ofta. I Sverige köper nämligen 31 procent nya möbler minst en gång om året.

Under pandemin har svenskarna ägnat mycket tid åt att förbättra och inreda om i sina hem[1], och parallellt ändras inredningstrenderna ofta. Konsumenterna blir alltmer medvetna om termer som fast fashion och hållbar konsumtion. Däremot finns det fortfarande ett behov av transparens om den påverkan som renoveringar och val av inredning kan ha på klimatet. Oavsett om det handlar om att välja rätt färger eller att renovera hela badrummet. Mer information behövs för att hjälpa konsumenter att göra medvetna val som är rätt för dem

För de svenskar som tar hållbarhet i beaktande när det kommer till inredning och renovering, försöker 6 av 10 (60 procent) att återanvända saker i sina hem. 58 procent försöker dessutom återbruka och 45 procent väljer att köpa vintage eller second-hand. När trender som upcycling ökar i popularitet, det vill säga att återanvända material och skapa något mer exklusivt, är det viktigt att konsumenter har möjlighet att köpa inredning som håller god kvalitet, till ett budgetvänligt pris och som har ett lågt koldioxidavtryck.

— Vi alla förtjänar att leva i bekväma hem, utformade efter vår personliga smak, med tillgång till renovering och inredning som inte bara är hållbar utan inom budget. Resultaten i undersökningen visar att det finns mer att göra för att hjälpa bostadsägare att göra hållbara val. Utbildning är nyckeln; att förstå värdet av produkters hållbarhet, och hur materialen är framställda kan vara en långsiktig förmån för jordens resurser. Den senaste COP26 konferensen visar på att vi alla behöver agera för att tackla klimatförändringar – och detta inkluderar även våra egna val när det kommer till inredning och hur vi väljer att renovera, säger Jim Coates, Marknadschef VELUX NWE.

Eftersom många människor spenderar mer än 90 procent av sina liv inomhus så handlar det om mycket mer än att utforma ett estetiskt tilltalande hem. Husrenoveringar ger möjlighet att få tillgång till mer naturligt ljus i hemmet, såväl som förbättring av luftkvaliteten. Båda är faktorer som kan öka psykiskt välmående. Inredningstrender kommer och går, men dagsljus är en varaktig trend och ett hållbart val.

Undersökningen är viktig i VELUX fortsatta arbete med produktförbättringar, som en del av VELUX långsiktiga hållbarhetsstrategi. Till 2030 ska 50 procent mindre koldioxid användas för att tillverka takfönster. Paketeringen kommer vara fri från plast och tillverkat av 100 procent återvinningsbart material. Nya funktioner kommer göra VELUX takfönster smartare och mer miljövänliga. VELUX samarbetar med certifierade aktörer som FSC och PEFC – för att säkerställa skyddet av den biologiska mångfalden och att nya träd planeras i de skogar där materialet utvinns från.