Nyheter

Vackra fasader utan bekymmer: Nu intar James Hardie den svenska marknaden

Efter en långvarig marknadsundersökning stod det klart att det finns ett behov av fasadlösningar med minimalt underhåll och vacker design i Sverige. Därför lanserar nu James Hardie Sweden sina fasadprodukter i fibercement på den svenska marknaden.

Målet är att göra det enklare för såväl privatpersoner som byggentreprenörer att hitta ett bra alternativ till de mer traditionella fasadmaterialen. Ett alternativ som dessutom kan spara en både tid och pengar.

James Hardie Sweden, som har varumärkena James Hardie och fermacell i sin produktportfölj, har länge väntat på rätt tid att lansera sina fasadprodukter i Sverige. Efter mycket research och en lång och extensiv marknadsundersökning, har tillverkaren av slitstarka fasadbrädor i fibercement nu valt att ta det första steget ut på den svenska marknaden.

Nyligen introducerade James Hardie sina fasadbrädor HardiePlank® till byggproffs och privatpersoner i tre städer: Halmstad, Nacka och Norrköping. Det var i just dessa tre städer som James Hardie såg mest potential och där efterfrågan på slitstarka fasader med minimalt underhåll var som högst.

Slitstarkt, vackert och prisvärt

HardiePlank® fasadbrädor kan hittas i två strukturer och sex färger, där en unik ytbehandling säkerställer en långvarig, lättskött och kostnadseffektiv fasad.

Stefan Olofsson, säljansvarig hos James Hardie Sweden, berättar:

– Våra slitstarka produkter är tillverkade av avancerad fibercement. De är obrännbara, med brandklass A2-s1 d0, har en lägre underhållskostnad än trä och kräver minimalt underhåll. Dessutom erbjuder våra fasadbrädor stor designflexibilitet och kan monteras både vågrätt och lodrätt. På så sätt kan du skapa ett hus som är både vackert och slitstarkt, och precis enligt dina eller din kunds önskemål.

Först tre städer – sen hela Sverige

Efter lanseringarna på Beijer Byggvaruhus i Halmstad, Bygg-Ole i Nacka och K-Bygg i Norrköping ligger fokus på att öka medvetenheten kring produkterna och hitta intressenter i städerna. Stefan Olofsson fortsätter:

– Vi har anställt representanter som enbart kommer att röra sig i respektive område. De kommer att besöka både hantverkare och privatpersoner på orterna, ibland själv och ibland tillsammans med personer från byggvarubutikerna, och på så sätt introducera produkten direkt på byggarbetsplatsen.

Nu ser James Hardie ljust på framtiden. Målet är inte att det ska stanna på tre städer, utan man siktar på att så småningom kunna göra varumärket tillgängligt för alla. Stefan Olofsson avslutar:

– Nu börjar vi med tre städer där vi ser att behovet och efterfrågan är hög. Men målsättningen är att göra våra fasadprodukter tillgängliga för hantverkare och privatpersoner i hela landet.