Nyheter

Pepper är här – Robot för felanmälan och kundtjänst

Sedan våren 2020 har roboten Pepper välkomnat och väglett besökare i kommunägda Huddinge Samhällsfastigheters reception. Pepper kan konversera, blinka med ögonen och gestikulera med händerna – och sköter numera både felanmälan och kundtjänst, även per telefon.

Pepper är en robot med så kallad artificiell intelligens (AI) som kan ta emot beställningar och felanmälan dygnet runt.

– Det här är ett spännande steg i vår digitaliseringsresa: att låta kunder som ringer in kommunicera direkt med vårt fastighetssystem med hjälp av AI, säger Henrik Örneblad, vd för Huddinge Samhällsfastigheter.

Människolik, men inte människa

Han framhåller att även om Pepper liknar en människa, så är det inte en ny medarbetare.

– För oss är AI-roboten framför allt avancerad teknik och en del av Huddinge Samhällsfastigheters digitala transformation, där vi aktivt arbetar med att automatisera processer inom verksamheten för att skapa mervärden för våra kunder och medarbetare.

Tekniska utmaningar

IT- och digitaliseringschefen Mathias Holm är stolt över att man som första kommunala fastighetsbolag hittat det här sättet att använda den nya tekniken.

– Det är dock många bitar som ska falla på plats i den här typen av innovationsprojekt och vi har fortfarande en del tekniska utmaningar innan vi uppnått hela den kundnytta som är vår ambition, säger han.

Från vänster: Henrik Örneblad, vd på Huddinge Samhällsfastigheter, Mathias Holm, företagets IT- och digitaliseringschef, Joel Pettersson, vd på Digital Edge, och Kristin Berg, vd på FAST2. Längst fram: AI-roboten Pepper

Foto: Ola Jacobsen