Nyheter

Ny marknads- och kommunikationschef på Schneider Electric Sverige

Karolina Blacharska tar permanent över rollen som Head of Marketing Communication & Digital Customer Experience (DCX) på Schneider Electric i Sverige som hon har haft tillförordnat ansvar för sedan maj 2020.

Tillsammans med ett team på sju personer kommer Karolina fortsatt leda och utveckla arbetet med fokus på digital utveckling, tillväxt och positionering av Schneider Electric som partner för ökad digitalisering och hållbarhet.

Schneider Electric har utsett Karolina Blacharska till ny Head of Marketing Communication & DCX i Sverige, en roll hon varit tillförordnat ansvarig för sedan maj 2020. Karolina har bred erfarenhet inom marknad och kommunikation inom både B2B och B2C från globala bolag, däribland HP. På Schneider Electric har Karolina sedan fyra år tillbaka haft ansvaret för marknadsföring och kommunikation för affärsområdet Digital Energy där hon ansvarat för att öka varumärkeskännedomen och tillväxten av lösningar och tjänster inom området för smarta byggnader.

– Det är med stor glädje jag ser Karolina Blacharska permanent ta denna viktiga roll som Head of Marketing Communication & DCX i Sverige. Karolinas gedigna erfarenhet av branschen och företaget ger henne bästa möjliga förutsättningar att driva och utveckla marknadsföringen och höja kännedomen om Schneider Electric i Sverige, säger Sirpa Ikola, Global Marketing Director, Nordic Baltic Zone.

Som Head of Marketing Communication & DCX kommer Karolina fortsatt ansvara för att stärka Schneider Electrics position på den svenska marknaden med fokus på produkter, tjänster och lösningar som bidrar till ökad digitalisering, effektivisering och hållbarhet.

– Schneider Electric är ett bolag som har ett stort fokus på människor och ett uttalat syfte att driva förändring och utveckling genom digitalisering och energioptimering som leder till ökad hållbarhet och en bättre framtid för alla. Det här är områden som jag känner mycket starkt för och är glad över det fortsatta förtroendet att leda en viktig funktion och ett mycket kompetent team, säger Karolina Blacharska, Head of Marketing Communication & DCX, Sverige.

Med närvaro i över 100 länder är Schneider Electric världens ledande företag inom energihantering, automation och digitalisering och med lösningar för hem, fastigheter, datacenter, sjukvård, infrastruktur och industrier.