Nyheter

Corona skapar stor renoveringsskuld i bostadsrättsföreningar

Det är inte bara vårdköerna som växer under Corona. Trots att Renoveringsindex stigit kraftigt under 2020 till följd av en ökad privat renoveringsvilja växer nu renoveringsskulden i bostadsrättsföreningarna runt om i hela landet.

Något som enligt Garageportexpertens VD Mikael Holmstrand är djup problematiskt:

– Den skuld som byggs upp nu kommer ta år att bygga bort och äventyrar i förlängningen fastigheternas värdeutveckling framgent.

Under första kvartalet 2020 gick BRF-marknaden för högtryck i Garageportexpertens verksamhet.

– I och med Coronas framfart ser vi att många Bostadsrättsföreningar verkar ha stängt ner sin renoveringsverksamhet helt. Många styrelsearbeten bärs upp av engagerade medlemmar som nu är i riskgrupp för Corona och flera centrala organisationer har också gått ut med en avrådan från att hålla möten under pandemin berättar Mikael Holmstrand.

Han menar att det innebär konsekvenser för de olika underhållsprojekt som föreningarnas styrelser vanligtvis arbetar med, men som nu läggs på hyllan. I vanliga fall är november en intensiv månad både vad gäller att slutföra BRF-projekt och bearbeta nya förfrågningar, men Mikael berättar att man i år inte ser samma mönster.

Under sina 13 år i branschen har Mikael Holmstrand skapat sig en god bild över BRF-cykeln och menar att den minskade renoveringsaktiviteten under 2020 riskerar att få konsekvenser även under hela 2021. Han upplever också att det är de föreningar som står utan långsiktiga genomarbetade underhållsplaner som i störst utsträckning pausat underhållet och nu löper den största risken att drabbas.

– Beslut och genomförande av renoveringsinvesteringar, i föreningar, tar inte sällan upp mot ett år; från första kontakt med oss till det att projektet är genomfört. Vi ser nu att förfrågningar som påbörjades under hösten 2019 har pausats med hänvisning till panademin och vi riskerar i värsta fall en renoveringsskuld på upp till 3 år. Det kommer självklart påverka leveranstiderna när marknaden återstartar men allvarligare än så är utvecklingen av fastigheternas kondition. Talar jag bara utifrån vår produkt är det inte sällan portbeståndet är både gammalt, slitet och farligt när vi blir kontaktade av föreningarna, säger Mikael Holmstrand. Om det vi ser nu, innebär en treårig förskjutning av marknaden, kommer vi med all säkerhet se fler; läckage, fuktskador och uttjänta fjädrar i garage som riskerar att innebära direkt fara vid användning.